International Trading Law Researches

تحقیقات حقوق تجارت بین الملل

International Trading Law Researches

تحقیقات حقوق تجارت بین الملل

دکتر حسن ستوده تهرانی

  

دکتر حسن ستوده تهرانی متولد 1286 ش)، استاد دانشگاه و نویسنده. در تهران متولد شد.


پس از پایان دوره‏ ابتدایى و متوسطه در سال 1304 ش از مدرسه‏ علوم سیاسى فارغ‏ التحصیل و وارد وزارت دادگسترى شد، در سال 1306 ش براى ادامه تحصیل به فرانسه عزیمت کرد و موفق به اخذ لیسانس و دکترى در اقتصاد و امور ادارى شد.

وی ضمن تحصیل در دانشکده‏ حقوق پاریس موفق به دریافت دیپلم مدرسه‏ علوم سیاسى در رشته‏ مالى شد و در سال 1315 ش به ایران مراجعت و در دانشکده‏ حقوق به تدریس آمار و حقوق ادارى اشتغال یافت تا آنکه کرسى تدریس تاریخ دیپلماسى عمومى به وى واگذار شد.

از آثار وى: "تاریخ دیپلماسى عمومى"، در دو مجلد.[1] فرزند حاج علی‌اکبر بازرگان، در 1286 در تهران متولد شد، پس از اتمام دوره‏ دبستان و دبیرستان وارد دانشکده‏ حقوق تهران شد و لیسانس گرفت.

در 1307 در زمره دانشجویان اعزامى به اروپا قرار گرفت و به فرانسه عزیمت کرد و در پاریس دوره‏ لیسانس و دکترا را گذرانید و به ایران بازگشت. 

در 1318 پروانه‏ وکالت دادگسترى گرفت و در همان سال به سمت دانشیارى آمار در دانشکده حقوق انتخاب شد و یک سال بعد استاد کرسى تاریخ دیپلماسى عمومى شد و پس از چندى، کرسى استادى حقوق تجارت و حقوق دریائى و هوائى را عهده‏‌دار شد.

وى مدتى نیز معاونت دانشکده حقوق را عهده‏‌دار بود، دکتر ستوده تهرانى ضمن عهده‌‏دارى وظایف دانشگاهى، مشاعلى را نیز احراز کرد از جمله چندى مشاور حقوقى و رئیس اداره بررسى و آمار بانک کشاورزى بود.

چندى هم عضویت هیئت مدیره شرکت سهامى بیمه را عهده‏‌دار و در 1332 در کابینه‏ سپهبد زاهدى، به معاونت وزارت اقتصاد برگزیده شد و قریب یک سال و نیم در آن سمت بود. 

دکتر ستوده تالیفاتى براى تدریس رشته‏  تخصصى خود  انتشار کرده، از جمله سه جلد تاریخ دیپلماسى عمومى است که سال‌ها در دانشکده حقوق تدریس می‌شد. 

وى از وکلاى مبرز دادگسترى بود و چون به زبان‏هاى فرانسه و انگلیسى تسلط داشت، بیشتر شرکت‏هاى خارجى وکالت خود را به او واگذار می‌کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.