مفهومشناسی مسئولیت اجتماعی شرکتهای تجاری در حقوق آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران با رویکرد تطبیقی
چکیده
«مسئولیت اجتماعی شرکتها»[1] اصطلاحی است که از دهۀ نود میلادی به صورت گسترده، با آزادسازی اقتصاد و شکاف عمیقی که میان نقشهای اجتماعی و اقتصادی شرکتها ایجاد شده بود، پدید آمد. این نظریه در آغاز بیگانه مینمود؛ چراکه قبل از آن شرکتهای تجاری صرفاً به جنبههای اقتصادی فعالیتهای خود و کسب سود حداکثری توجه میکردند و صَرف هزینه بدون بازگشت سود برای آنها غیرقابل تصور بود. اساساً فعالیت و تصمیمات شرکتها بهطور مستقیم یا غیرمستقیم جامعه را در مفهومی گسترده که شامل محیط زیست، اقتصاد، فرهنگ، ارزشها، آداب و رسوم و... میشود، تحت تأثیر قرار میدهد و شرکت باید مطابق با اصول حقوقی از قبیل اصل جبران خسارت، مسئولیت خسارات وارده بر اجتماع را متحمل شود. در نگاه اول، شاید این مسئولیت هزینههای سنگینی را به شرکت بار کند، ولی در درازمدت حداقل تأثیری که دارد، زمینۀ شهرت تجاری، افزایش مشتری و بهرهوری شرکت را فراهم میسازد. اما آیا شرکت تجاری واقعاً میتواند نقشی اجتماعی داشته باشد؟ تعریف این شاخۀ نوین از مسئولیت چیست؟ چه نظریات و تئوریهایی در این زمینه وجود دارد؟ مجموع مباحث طرحشده با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتها در حقوق کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان و آلمان پیشرفت چشمگیری داشته است که مفهوم و تاریخچۀ این نوع از مسئولیت شرکتی در یک رویکرد تطبیقی با حقوق ایران بررسی خواهد شد.
نویسندگان
1 جعفر نوری یوشانلویی ؛ 2 سعید جوهر
1استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد حقوق شرکتهای تجاری دانشگاه علوم قضایی